Śląska Rzecz 2007 - Laureaci

3 edycja


Zwycięzca: Produkt

 

Kolekcja ultralekkich wyrobów puchowych

 

projekt: zespół Pracowni Sprzętu Alpinistycznego

producent: Pracownia Sprzętu Alpinistycznego Małachowski, Dębowiec

 

Trzy kurtki, plecak i torba są wykonane z ultralekkiego tworzywa poliestrowego połączonego z puchem. Materiały te umożliwiają spakowanie wyrobów w niewielkie i lekkie pakunki. Jest to przykład trafnego przełożenia doświadczeń w konstruowaniu wysokogórskiej odzieży sportowej na odzież miejsko-turystyczną, co jest ważne współcześnie, gdy wiele osób dużo czasu spędza w podróży.

 

Kosmiczna technologia w codziennym życiu

W zewnętrznej warstwie naszych kurtek wykorzystujemy technologie wymyślone przez Japończyków. Stosują oni rodzaj przędzy, która jest bardzo cienka i lekka. Powstająca z niej tkanina (100×150 cm) waży około 27 gramów – czyli czterokrotnie mniej niż kartka papieru. Jeszcze na poziomie molekularnym, na wytwarzane włókno nakładany jest teflon. Dzięki temu zyskuje ono „wodoodpychające” właściwości. Dopiero z tak zabezpieczonych włókien powstaje materiał, który wytrzymuje nawet 50 cykli prania. Tę właściwość tkaniny docenimy, gdy na naszą kurtkę coś się wyleje. Ciecz spłynie, nie pozostawiając śladu.

Wewnętrzną warstwę kurtek wypełnia gęsi puch o bardzo wysokiej sprężystości (minimum 750 cui). Ważne jest, aby jak najmniejsza ilość puchu po napełnieniu danej komory, miała jak największą siłę jej rozprężenia. Dzięki temu puch „złapie” jak najwięcej powietrza, które ogrzewamy swoim ciałem. Jeśli zastosujemy puch niskiej jakości, nawet dużo i grubo, nie uzyskamy bardzo dobrych właściwości termicznych. I dlatego mogliśmy wymyślić koszule puchowe – o koszulowym kroju, ultralekkie, cienkie i trwałe, do noszenia na co dzień w chłodniejsze dni przez osoby, które nie lubią sportowej mody.

Tomasz Grubecki, pracownik działu sprzedaży Pracowni Sprzętu Alpinistycznego Małachowski

 

 

Kosak

 

 

Zwycięzca: Grafika użytkowa

 

Plakat i książka Yane Calovski, Hristina Ivanoska „Oskar Hansen’s MOMA”

 

projekt: Ariane Spanier

wydawca: Centrum Sztuki Współczesnej Kronika, Bytom

 

Książka oraz dwustronny plakat, w polskiej i macedońskiej wersji językowej, towarzyszyły wystawie poświęconej niezrealizowanemu (pochodzącemu z 1963 roku) projektowi konkursowemu Muzeum Sztuki Nowoczesnej Oskara Hansena w Skopje. Graficzny motyw sześcioboku nawiązuje do „formy otwartej” – koncepcji architektonicznej Oskara Hansena. Wyrazisty, wibrujący motyw graficzny dobrze nawiązuje do charakteru projektu Hansena.

 

Projekt dla nieistniejącego muzeum

W 1963 roku wskutek wstrząsów tektonicznych została zniszczona ogromna część Skopje. Polski rząd w geście solidarności zorganizował konkurs architektoniczny na projekt nowego muzeum. Oskar Hansen wymyślił sterowany elektronicznie budynek modularny, który można chować pod ziemią. Wizjonerski projekt nie został jednak nigdy zrealizowany. 40 lat później dwoje artystów macedońskich – Yane Calovski i Hristina Ivanoska przedstawili hipotetyczny program nieistniejącego muzeum, fantazjując, że zostało wybudowane, funkcjonuje i organizuje kolejne artystyczne przedsięwzięcia. W ten sposób powstała dokumentacja fikcyjnych wystaw, programów i wykładów oraz cykl plakatów zaprojektowanych przez Ariane Spanier, berlińską projektantkę i graficzkę.

 

 

Kosak

 

 

Wyróżnienie: Produkt

 

Kiosk multimedialny Infobox IB 190BW

 

projekt: Npd nowy produkt design, INNO projekt (Paweł Balcerzak, Bartosz Dobrowolski, Wawrzyniec Skoczylas, Maciej Sobczak, Michał Stefanowski)

producent: Infobox sp. z o.o., Cieszyn

 

Kiosk służy do świadczenia usług informacyjnych, sprzedażowych i reklamowych. Dzięki neutralnej formie nie konkuruje z otoczeniem, łatwo wpisuje się w dowolną przestrzeń publiczną. Lekka w wyrazie bryła i dobra jakość wykończenia oraz łatwość utrzymania obiektu w czystości są mocnymi stronami projektu.

 

Jak dizajn pomaga rozwijać firmę?

Informacja to współcześnie najbardziej pożądany towar. Dlatego pracując nad koncepcją kiosku multimedialnego, projektanci i konstruktorzy skupili się właśnie na niej. Infobox 190BW stał się dowodem na to, że „projektować można poprzez upraszczanie i syntezę. Nie trzeba dodawać kolejnych elementów, by wyróżniać się na tle konkurencji”.

„Infobox to polski wyrób przeznaczony do przestrzeni publicznej. Dizajn jest zatem w tym przypadku zarówno wsparciem rodzimej myśli, jak i głosem w dyskusji dotyczącej uporządkowania elementów małej architektury” – opowiada zespół projektowy.

W 2011 roku Infobox sprzedał ponad 800 urządzeń różnego typu. W ciągu kilku lat z firmy działającej lokalnie stał się liderem na polskim rynku kiosków multimedialnych. Zawdzięcza to między innymi współpracy z projektantami, którzy podsunęli nowatorskie rozwiązania i pomogli zdobyć nowe rynki. Zaczęło się od projektu nowego produktu, potem projektanci przeprojektowali logo oraz odświeżyli wizerunek marki, który stał się kolejnym impulsem dla rozwoju firmy.

 

 

Kosak

 

 

Wyróżnienie: Grafika użytkowa

 

System oznakowania wizualnego Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach

 

projekt: Andrzej Sobaś, Justyna Kucharczyk

zleceniodawca: Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A., Katowice

 

Poziom i zakres opracowania mieszczą się w dobrych międzynarodowych standardach dla tego typu rozwiązań. Projekt powstał na bazie analizy zarówno samej przestrzeni poczekalni lotniska, jak i zachowań pasażerów. Wybrano krój pisma, który poprawia czytelność komunikatów podświetlanych ledowo. Piktogramy, potraktowane swobodnie, odpowiadają charakterowi kroju.

 

Jak ułatwić orientację na lotnisku?

Podstawowym celem projektu było funkcjonalne i spójne rozwiązanie dotyczące systemu informacji wizualnej dla terminali A i B. Obejmowało ono organizację informacji związanych z funkcjami lotniska, określenie hierarchii ich ważności dla pasażera oraz wyznaczenie stref reklamy.

Odrzuciliśmy stare, tradycyjne rozwiązania, decydując się na mocne i niecodzienne zestawienia kolorów. Zaproponowaliśmy zastosowanie funkcjonalnych i energooszczędnych diod LED we wszystkich kasetonach informacyjnych na lotnisku.

Bardzo ważnym elementem projektu była organizacja informacji na poszczególnych kasetonach oraz jej koordynacja ułatwiająca doprowadzenie pasażerów do celu. Wyznaczyliśmy najważniejsze miejsca dla punktów informacyjnych oraz określiliśmy treść i formę komunikatów.

Justyna Kucharczyk i Andrzej Sobaś, projektanci

 

 

Kosak