Śląska Rzecz 2006 - Laureaci

2 edycja

 

Zwycięzca: Produkt

 

Zestaw do kawy i herbaty Tomaszów

 

projekt: Bogdan Kosak

wytwórca: Modelarnia Ceramiczna Bogdan Kosak, Cieszyn

 

Formy poszczególnych elementów zestawu nawiązują do prostych, sprawdzonych wzorów glinianych naczyń ludowych oraz wyrobów manufaktur Korca, Baranówki, Tomaszowa. Projektant zadbał o wysoką jakość wykonania, pozostawił jednak, zazwyczaj ukrywane, technologiczne ślady po łączeniu form, wykorzystując je jako delikatną dekorację. Przewidziano trzy rodzaje zdobień, każde nadaje kompletowi inny wyraz.

 

Obserwacja – inspiracja

W projektowaniu pomogły mi piesze wycieczki polnymi drogami i górskimi ścieżkami. Częstym widokiem w takich miejscach są przydrożne krzyże i kapliczki z bukietami kwiatów w słoikach, zwykłych szklanych słoikach. Ten prosty przedmiot uświadomił mi, jak bardzo jest funkcjonalny. Naczynie do przechowywania żywności stało się wazonem i może być szklanką, a może jeszcze czymś innym?

Bogdan Kosak, projektant, ceramik

 

 

Kosak

 

 

Zwycięzca: Grafika użytkowa

 

Krój pisma Silesiana

 

projekt: Henryk Sakwerda, Artur Frankowski

zleceniodawca: Śląski Urząd Marszałkowski, Katowice

 

Krój pisma powstał w wyniku analizy śląskich starodruków i rękopisów, jest próbą poszukiwania współczesnej litery o regionalnym charakterze. Autorzy stworzyli ozdobny font bazujący na piśmie pochyłym. Nadali mu nowoczesny wyraz oraz przystosowali do pracy na komputerze. Krój powstał z myślą o reprezentacyjnych drukach administracji województwa śląskiego.

 

 

martwe punkty

 

 

Wyróżnienie: Produkt

 

Łóżko LE dla oddziałów intensywnej opieki medycznej

 

projekt: Jerzy Wójcik, Adam Maślanka

producent: Żywiecka Fabryka Sprzętu Szpitalnego FAMED S.A.

 

Łóżko umożliwia płynną regulację pozycji pacjenta, zapewniając najlepsze ułożenia ciała ze względu na rodzaj schorzenia, zalecenia lekarskie czy rehabilitację. Regulacja zapewnia również dogodne warunki pracy służbom medycznym. Wyrób ten wpłynął pozytywnie na zmianę wizerunku firmy zarówno od strony technicznej, jak i wzorniczej, podnosząc konkurencyjność oferty przedsiębiorstwa.

 

Dizajn dla zdrowia

Zaczęło się od zakładu produkującego zapałki, zlokalizowanego niedaleko Żywca. Był to rok 1870. Potem zmienił się właściciel, który postawił na wytwarzanie prostych metalowych łóżek i mebli z rur galwanizowanych. Z czasem produkcja dla branży medycznej zdominowała ofertę firmy. Przełom w dotychczasowym myśleniu o wzornictwie miał miejsce w 1997 roku, podczas wizyty na najważniejszych targach medycznych Medica w Düsseldorfie, gdzie dostrzeżono dystans, jaki dzieli polskiego producenta od światowej czołówki. Odtąd zaczęły się poszukiwania nowych rozwiązań technicznych i prace nad poprawieniem ergonomii oferowanych produktów. Firma nawiązała współpracę z projektantem specjalizującym się we wzornictwie przemysłowym. Zebrane doświadczenia pozwoliły stworzyć łóżko przeznaczone dla pacjentów oddziałów intensywnej opieki medycznej. Zasadniczym wyzwaniem było wprowadzenie takich rozwiązań, które ułatwią chorym znoszenie i tak trudnej sytuacji, a personelowi medycznemu pomogą w opiece nad pacjentem. Obniżenie wysokości łóżka, możliwość bezproblemowego ustawiania różnych pozycji, łatwe do zdemontowania elementy – to tylko kilka z pomysłów, które zrealizowano. Zastosowano również system przechylania łóżka, dzięki któremu nie trzeba chorego podnosić, co znacznie uławia opiekę nad nim. Łóżko wyposażono też w układ do ważenia, który pozwala kontrolować wagę pacjenta i właściwie dobierać leki.

 

 

 

 

Wyróżnienie: Produkt

 

Seria opraw oświetleniowych LED Music Line

 

projekt: Krzysztof Skiba

producent: Skoff sp. z o.o., Czechowice-Dziedzice

 

Oprawy przeznaczone do wyznaczania ciągów komunikacyjnych, doświetlania schodów czy elewacji – miejsc, które nie potrzebują intensywnego energochłonnego oświetlenia. Atutem opraw jest neutralna forma łatwo wpisująca się w różne struktury architektoniczne. Użyty materiał i jakość wykonania nadają produktowi elegancji.

 

Najważniejsza jest prostota

Powodem stworzenia tej serii opraw była nisza rynkowa. Takiego produktu dotychczas nie było. Forma została narzucona przez cechy funkcjonalne. Wymiary powszechnie używanych puszek elektroinstalacyjnych, w których miały być mocowane oprawy, są z góry określone. One narzuciły wymiary oprawy.

W projektowaniu kieruję się zasadą, że najlepsza jest prostota i zastosowanie najlepszych materiałów. Wtedy sukces jest prawie gwarantowany.

Krzysztof Skiba, projektant, właściciel Skoff sp. z o.o.

 

 

Wyróżnienie: Grafika użytkowa

 

Identyfikacja wizualna Centrum Sztuki Współczesnej Kronika w Bytomiu

 

projekt: Tomasz Bierkowski

zleceniodawca: Centrum Sztuki Współczesnej Kronika, Bytom

 

Kompleksowo opracowany system identyfikacji wizualnej, którego najważniejszym elementem jest mocne wizualnie logo. Identyfikacja zwraca uwagę odbiorcy niezależnie od kontekstu, budując wyrazisty obraz instytucji i wyróżniając ją na tle innych w regionie. Charakter druków odpowiada kulturalnym działaniom Centrum Sztuki Współczesnej i pozwala na użycie ich w różnorodnych działaniach promocyjnych.

 

Dobrze zaprojektowana identyfikacja

Zaprojektowana w 2006 roku identyfikacja CSW Kronika od lat pozostaje niezmieniona, bo okazała się ponadczasowa i jest dobrze odbierana przez pracujących z nią projektantów.

 

Powstał zwarty, od lat konsekwentnie rozwijany przez innych projektantów system, który faktycznie tworzy spójny, rozpoznawalny i charakterystyczny wizerunek bytomskiej instytucji kulturalnej. Z perspektywy czasu, która to niejednokrotnie negatywnie weryfikuje każdy wdrożony projekt, stwierdzam, że system identyfikacji CSW Kronika spełnia swoje funkcje, jednocześnie nie przeszkadza i nie konkuruje z różnorodnym językiem wizualnym obecnym w prezentowanych dziełach sztuki, pomaga mówić o realizowanych projektach artystycznych i społecznych oraz silnie zaznaczyć obecność CSW Kronika na mapie instytucji kultury nie tylko w regionie, ale w skali całego kraju.

Tomasz Bierkowski, projektant

Identyfikacją w Kronice zajmowało się już wielu grafików. Logotypem posługują się również zapraszani do współpracy artyści. Siłą tego znaku jest to, że świetnie sprawdza się na wydrukach w pełnym kolorze, na wysokiej jakości papierze, jak i na czarno-białych czy wręcz kopiowanych na ksero materiałach. Za każdym razem sprawia wrażenie, ze został zaprojektowany dla tego właśnie nośnika.

Marcin Wysocki, projektant pracujący obecnie dla CSW Kronika